W pierwszej części omówiliśmy sobie co stoi za nieprzyjemnym zjawiskiem które większość z Nas doświadczyła. Mowa oczywiście o skurczach mięśni. Nie są one groźne same w sobie, ale jeśli jesteśmy w wodzie gdzie nie czujemy gruntu pod nogami i złapie nas skurcz to sprawa przybiera inny obrót. Ból jest tym większy im większej grupy mięśni dotyka skurcz. Dzisiaj odpowiemy sobie jak zminimalizować ryzyko wystąpienia oraz jak radzić sobie gdy już skurcz nas dotknie będąc w wodzie. Wszystkich tych rzeczy nauczymy Cię lub Twoje dziecko w Naszej szkoła pływania w Krakowie.

Jak zapobiegać skurczom mięśni podczas wysiłku?

Nie będzie tutaj o magicznych sposobach stosowanych przez afrykańskie plemiona, ani o super specyfikach których używają np. olimpijczycy. Tak naprawdę wystarczy przestrzegać kilku dość prostych zasad aby zminimalizować wystąpienie skurczy podczas dowolnej aktywności.

Sposób wchodzenia do wody.

Na filmach często możemy spotkać się, ze sceną gdzie bohaterowie zrzucają swoje ubrania i wbiegają od razu do wody. Taka scena powinna być opisana słowami: „Nigdy tak nie rób”. Musimy dać naszemu ciału czas na dostosowanie się do temperatury wody która jest niższa nawet o więcej niż 10stopni niż otaczające Nas powietrze. Szok termiczny który polega na gwałtownych zmianach temperatury może spowodować nawet utratę przytomności na skutek nagłego zwężenia naczyń krwionośnych. W związku z czym Nasze ciało zanurzajmy stopniowo, ochładzając każdą jego część najpierw polewając się wodą, a dopiero zanurzając się coraz bardziej.

Rozgrzewka

Kolejny punkt też jest niezmiernie ważny. Czy przyszło Ci kiedyś do głowy żeby wstać z fotela i pobiegnąć przykładowo 10kilometrów? Tak od razu. Rozgrzewka jest ważna w każdej aktywności fizycznej również na basenie. Pozwala ona rozgrzać Nasze mięśnie, przyzwyczaić je do dalszego wysiłku fizycznego. W czasie pływania angażujemy większość ciała więc ważne aby narządy ruchu były odpowiednio rozruszane, przepływ krwi był na odpowiednim poziomie, przez co tkanki mięśniowe będą zaopatrzone w minerały oraz energię. Nasz instruktor pływania Kraków nauczy Twoje dziecko odpowiedniego podejścia do tego tematu. Najodpowiedniejsza rozgrzewka przebiega najpierw na lądzie, a później jeszcze w wodzie. Ruch podczas pływania różni się diametralnie od tego wykonywanego poza środowiskiem wodnym ze względu na mniejsze opory. Dlatego warto przepłynąć niewielki dystans na mniejszej głębokości zanim zaczniemy nasz prawidłowy trening.

Wiesz co jesz?

Ostatni, trzeci punkt nie będzie nad wyraz odkrywczy. Jednak wiele osób o nim zapomina choć mamy coraz większą świadomość odnośnie diety i tego co spożywamy. Przy skutkach skurczy podawałem, że jednym z nich jest niedobór minerałów w postaci magnezu lub brak równowagi elektrolitowej. To możemy w łatwy sposób wyeliminować poprzez spożywanie odpowiedniej żywności. Słuchając Naszego organizmu możemy zorientować się czego mu brakuje. Drgająca powieka lub mięśnie? Na ogół magnez lub potas. Niskie ciśnienie, brak energii? Może brak odpowiedniego nawodnienia? Każdy organizm jest inny i to my sami najlepiej go znamy. Nasze codzienne menu powinno być bogate w źródła głównych mikro i makro elementów.

Jak sobie poradzić ze skurczem?

Pomimo wiedzy jak zapobiegać skurczą oraz z czego one wynikają nie możemy być na 100% pewni, że nigdy one Nas nie dotkną. Najgroźniejsza sytuacja jest wtedy, gdy pływamy na akwenie otwartym, dość daleko od brzegu i od postawienia nóg na dnie dzieli nas dobre kilka metrów.

Przede wszystkim musimy w tej sytuacji zachować spokój i postarać się jak najszybciej wyjść z wody. Poprośmy osobę, która znajduje się w pobliżu, by pomogła Nam dopłynąć do brzegu. Jeśli nie ma nikogo w pobliżu postarajmy się sami tego dokonać lub/i nawołując do pomocy. W takich sytuacjach nie ma co zgrywać bohatera.

Po wyjściu na brzeg wykonujemy masaż bolesnego miejsca w kierunku serca. Możemy używać nie tylko palców, ale i pięści i boku dłoni. Pomocne też jest ucisk nadmiernie napiętego mięśnia lub oklepywanie go znowu dłonią, pięścią i grzbietem dłoni. Gdy skurcz nas opuści warto wykonać rozciąganie mięśnia na którym wystąpił skurcz. Więcej rad możesz zaczerpnąć zapisując się lub swoją pociechę do Nas na nauka pływania w Krakowie. Z pewnością zaprocentuje to w dalszym życiu.