PromocjaZapisz się na zajęcia na Nowym basenie PRZYSTAŃ NA EISENBERGA i zyskaj 3 lekcje w super cenie! Sprawdź

Panel kursanta

Nauka i doskonalenie pływania
delfinem w Krakowie

Pływanie to forma aktywności fizycznej, która niezwykle korzystnie wpływa na ogólny stan zdrowia. Regularne treningi w wodzie wzmacniają mięśnie, napędzają układ krwionośny, odciążają kręgosłup i redukują stres. Jednym z najbardziej efektownych stylów pływackich jest delfin. Chociaż nauka pływania delfinem nie jest łatwa, opanowanie stylu daje pływającemu wiele radości i satysfakcji.

Charakterystyka stylu motylkowego (delfina)

Styl motylkowy nazywany potocznie delfinem uchodzi za jeden z najtrudniejszych stylów pływackich. Pomimo tego, że technika wykonania poszczególnych ruchów nie jest skomplikowana, wymaga od pływaka dużej siły i znakomitej koordynacji ruchowej. Osoba, która pragnie pływać delfinem, musi przede wszystkim opanować falujący ruch tułowia oraz nauczyć się płynnego przechodzenia z dynamicznej fazy podwodnej do nieco spokojniejszej fazy nad linią wody. Istotną rolę odgrywa także synchronizacja ruchów ciała z oddechem. Wdech odbywa się w momencie, gdy klatka piersiowa znajdzie się w najwyższym punkcie nad linią wody, powolny wydech powietrza następuje podczas opadania klatki piersiowej.

Wzmacnianie mięśni przed nauką pływania delfinem

Nauka pływania delfinem może rozpocząć się od ćwiczeń na lądzie, najlepiej pod okiem doświadczonego ratownika. Obecność instruktora pozwala uniknąć błędów. Warto pamiętać, że powtarzanie błędów prowadzi do ich utrwalenia, co sprawia, że ich wyrugowanie staje się trudniejsze i zajmuje więcej czasu. Praca ramion w stylu motylkowym stanowi swego rodzaju połączenie ruchów wykonywanych w kraulu i żabce. Dzieli się na fazę podwodną i nawodną. Opanowanie techniki ruchów rąk nie jest trudne. Więcej problemów sprawia nauka ruchów nóg i tułowia. Ruchy falowe można ćwiczyć na lądzie, przyjmując pozycję w podporze w leżeniu na brzuchu lub w wodzie w pozycji stojącej i leżącej. Doskonalenie techniki pracy nóg i tułowia znacząco ułatwia korzystanie z deski. Dobre efekty mogą przynieść także ćwiczenia z wykorzystaniem płetw. W celu wzmocnienia mięśni brzucha, grzbietu i ramion warto zdecydować się na pompki, przyjmowanie pozycji deski, a także wykonywanie siadu z leżenia na piłce. Silne mięśnie znacząco ułatwiają utrzymywanie odpowiedniej techniki podczas pływania.

Pływanie delfinem

Nauka pływania delfinem a ćwiczenia oddechowe

Osoby pływające delfinem mogą nabierać powietrza z różną częstotliwością. Profesjonalni pływacy wykonują wdech co jeden ruch lub co dwa ruchy. Przyjmuje się, że pływanie z dużą częstotliwością wdechów wymaga doskonałej techniki. Jej opanowanie umożliwiają różnego rodzaju ćwiczenia oddechowe. Jeden z najczęściej popełnianych błędów polega na podnoszeniu głowy w celu nabrania powietrza. W związku z tym, że samodzielne wychwycenie tego błędu przez osobę uczącą się jest trudne, warto korzystać ze wsparcia ratownika lub nauczyciela, który pomoże udoskonalić technikę i skorygować nieprawidłowości. Regularne wykonywanie ćwiczeń oddechowych pozwala trzymać głowę blisko lustra wody i nabierać powietrza w momencie wynurzania się z basenu. Dzięki temu cały ruch staje się bardziej płynny i efektywny.

Jeśli planujesz naukę pływania delfinem lub doskonalenie już nabytej umiejętności, skorzystaj z pomocy doświadczonego instruktora. Dzięki temu zyskasz profesjonalne wsparcie bez względu na Twoje aktualne potrzeby.

Sprawdź jak uczymy
zapisz się na pierwszą lekcję próbną