PromocjaZapisz się na zajęcia na Nowym basenie PRZYSTAŃ NA EISENBERGA i zyskaj 3 lekcje w super cenie! Sprawdź

Panel kursanta

Nauka i doskonalenie pływania
kraulem w Krakowie

Nauka pływania kraulem lub innym stylem na początku jest nie lada wyzwaniem dla każdego, kto nie wie, od czego zacząć. Dobrą opcją jest skorzystanie z pomocy instruktora pływania, który często prowadzi zajęcia grupowe lub indywidualne. Kraul jest najszybszym stylem pływackim, natomiast jego nauka nie jest łatwa. Jednak jeśli opanujemy technikę oddychania i rozwiniemy mięśnie, styl da nam mnóstwo radości i korzyści zdrowotne. Ponadto, dzięki temu spalimy mnóstwo kalorii i zadbamy o kondycję. Jak nauczyć się pływać kraulem? O czym pamiętać? Jakie aspekty wziąć pod uwagę?

Nauka pływania kraulem - technika

Warto zauważyć, że technika kraula polega na wykonywaniu pionowych nożyc nogami, przy jednoczesnym pracowaniu rękoma. Kraulem pływamy, leżąc na brzuchu. Sylwetka jest wyprostowana, palce dłoni złączone i proste, a palce stóp obciągnięte. Kolejnym krokiem jest zgarnianie wody i skuteczne odpychanie się od niej. Rozpoczęcie nauki wiąże się z poruszaniem naprzemiennie nogami i rękami. Ręce mają za zadanie prostować się i uginać, a nogi przypominają pionowe nożyce.

Co ciekawe, w trakcie pływania tym stylem za szybkość odpowiadają głównie ręce, a nogi wpływają na równowagę ciała. Głowa pozostaje w wodzie, a w momencie zaczerpnięcie oddechu jest kierowana w bok wzdłuż linii ręki, jaka nie jest w tej chwili zanurzona w wodzie.

Jak oddychać?

Niezwykle istotne w tym przypadku jest właściwe oddychanie, które stanowi wyzwanie dla każdej osoby początkującej. W czasie aktywności głowa jest zanurzona do połowy w wodzie w taki sposób, aby kręgosłup był ułożony w jednej linii. Oddech wiąże się ze skierowaniem głowy do boku (wzdłuż wyciągnięcie do przodu ręki). Zazwyczaj łapiemy oddech co drugi lub co trzeci wymach rąk. Pamiętajmy o tym, że jeśli przybierzemy styl kraula ratowniczego, wtedy oddychanie wygląda inaczej. Głowa jest uniesiona nad wodą, co daje możliwość swobodnego oddechu. Technika ta jest wykorzystywana w trakcie ratowania osoby tonącej.

Ruchy ciała powinny być skoordynowane z naszym oddechem, co wpłynie na efektywne pływanie kraulem. Dzięki temu zwiększymy prędkość pływania, zachowując mniejszy wysiłek. Zapomnijmy o wstrzymywaniu powietrza, gdyż wtedy stracimy energię. Oddychanie w kraulu jest nazywane sekwencją oddechową. Szybko nabiera się wdech i wolno wypuszcza powietrze. Okazuje się, że wskazane jest oddychanie zarówno przez nos, jak i przez usta. Ratownicy z pewnością zalecą wykonanie jednego oddechu na jeden cykl ramion.

Pływanie kraulem

Praca mięśni

Pływanie kraulem wiąże się z pracą całego ciała. Co ciekawe, przepłynięcie tym stylem danego odcinka wiąże się z zaangażowaniem około czterdziestu mięśni. Najsilniej pracują w tym przypadku:

  • mięśnie pośladkowe wielkie,
  • mięśnie skośne brzucha,
  • mięsień lędźwiowy,
  • mięsień prosty brzucha,
  • mięśnie bioder,
  • mięśnie szyi,
  • mięśnie klatki większe i mniejsze,
  • mięśnie trójgłowe ramienia,
  • mięśnie trójgłowe łydki.

Warto pamiętać, że trening pod okiem instruktora pływania da nam wiele korzyści. Można nauczyć się, jak pływać kraulem i o czym pamiętać podczas wykonywania ćwiczeń. Nie zapominajmy o zadowalających efektach zdrowotnych i wizualnych. Kraul wyrzeźbi naszą sylwetkę, podkręci metabolizm i bardzo dobrze dotleni cały organizm.

Sprawdź jak uczymy
zapisz się na pierwszą lekcję próbną