PromocjaZapisz się na zajęcia na Nowym basenie PRZYSTAŃ NA EISENBERGA i zyskaj 3 lekcje w super cenie! Sprawdź

Panel kursanta

Nauka i doskonalenie pływania
żabką w Krakowie

Pływanie żabką jest jednym z najpopularniejszych stylów pływackich. Obserwując pływające na basenie osoby, możemy zaobserwować, że większość z nich pływa waśnie stylem klasycznym (żabką). Na pozór wydaje się to dziecinnie proste, jednak prawda jest zupełnie inna. Pływanie żabką jest technicznie bardzo wymagające. Z poniższego artykułu dowiecie się, jak nauczyć się pływać żabką i dlaczego warto opanować tę technikę do perfekcji.

Nauka pływania żabką – prawidłowe ruchy rąk

Pływanie stylem klasycznym rozpoczynamy od pozycji wyjściowej. Pływak leży na brzuchu z rozprostowanymi nogami i wyciągniętymi przed siebie wyprostowanymi rękami. Następnie ręce zgina delikatnie w łokciach i odpycha wodę na boki i w dół. Dłonie osoby prawidłowo pływającej żabką są skierowane w dół, a palce złączone. Pływak wykonuje ruch ramion wyłącznie do linii barków. Na sam koniec silnie zgina ramiona przed klatką piersiową i dynamicznie wraca do początkowej pozycji.

Najczęściej popełniane błędy w pracy rąk u osób początkujących to:

  • poziome trzymanie dłoni w trakcie ruchu,
  • ruch ramion sięgający poza linię barków,
  • zbyt szybkie składanie rąk pod tułowiem.

Nauka pływania stylem klasycznym – praca nóg

Praca nóg podczas pływania żabką jest ważniejsza niż ruchy rąk. To właśnie prawidłowo wykonywane ruchy nóg nadają naszemu pływaniu prędkości. Doświadczony pływak zaczyna od pozycji wyjściowej, czyli leży na brzuchu z wyprostowanymi nogami. Następnie ugina je w kolanach, żeby mocno odepchnąć się od wody i maksymalnie rozprostować nogi. Stopy osoby pływającej stylem klasycznym są trzymane prostopadle do wody, prostują się dopiero podczas końcowej fazy. Ważne jest także to, żeby ruch nóg nie był zbyt szeroki. Kolana pływaka mogą wystawać nieznacznie poza szerokość bioder lub równo z nimi. Ruch nogami musi być dość wąski.

Podczas pracy nóg, także popełnia się błędy. Należą do nich:

  • pionowy ruch nóg,
  • nieprawidłowe ułożenie stóp,
  • zbyt szerokie ułożenie nóg,
  • niesymetryczny ruch nogami.
Pływanie żabką

Nauka pływania żabką – pozycja głowy i oddychanie

Prawidłowa pozycja głowy w stylu klasycznym oraz odpowiednie oddychanie ma ogromny wpływ na tempo pływania, a także na zmęczenie pływaka. Głowa musi znajdować się płytko pod wodą, a wynurza się wyłącznie podczas brania oddechu. Pływak nabiera powietrza, gdy ugina kolana, jednocześnie odpychając rękami wodę. W tym momencie jego górna część pleców znajduje się nad powierzchnią wody.

Do popełnianych błędów w oddychaniu należą:

  • pływanie z głową nad powierzchnią wody,
  • zbyt płytki oddech.

Nauka pływania stylem klasycznym – samodzielnie czy z instruktorem?

Najtrudniejsze w nauce pływania żabką jest skoordynowanie wszystkich tych ruchów ze sobą. Niektóre osoby próbują opanować ten styl samodzielnie. Często jednak kończy się to nabyciem przez nich nieprawidłowych nawyków, których ciężko się pozbyć. Dlatego najlepszym rozwiązaniem dla osób zaczynających przygodę z pływaniem żabką będzie nauka pod okiem profesjonalisty. Instruktor pływania lub ratownik pokaże nam, jak prawidłowo skoordynować ruchy rąk i nóg oraz jak oddychać. Prawidłowe pływanie stylem klasycznym przyniesie nam wiele korzyści zdrowotnych. Pozytywnie wpłynie na postawę naszego ciała, rozbuduje mięśnie nóg, rąk oraz klatki piersiowej, a także wysmukli całe ciało. Warto więc wybrać naukę pływania żabką pod okiem ratownika.

Sprawdź jak uczymy
zapisz się na pierwszą lekcję próbną